Björnstorpshuset

tisdag 4 oktober 2011

Svamp

Det kryllar av svamp. Alla hittar svamp. Runt husknuten. Smörstekta kantarellmackor med parmesan och ett glas ripasso en tisdagkväll i facebookuppdateringarna.

Tre barn och två mammor åker vi till skogen Far-far-away. Jag lär mig hur trattkantareller ser ut. Jag kryper på alla fyra o letar. Jag är djupt koncentrerad. Jag har ett öga på svampen och ett öga på barnen och ett på hunden och ett på stigen som ska ta oss tillbaka till bilen.
Resultat: en stooor korg svamp! Säker tio liter. Av vilka jag plockat 1,5 dl.
Lärdom: jag är svamblind.

3 kommentarer:

  1. Ha ha ha, nä, du behöver bara plocka trettio liter till så får du också tillgång till de där attraktiva glasögonen.

    SvaraRadera
  2. Tack, för tipset. Kör på det nästa år!

    SvaraRadera
  3. Underbart med nya bloggen! Ser fram emot att läsa varje inlägg.

    SvaraRadera